Forum www.fizjoterapiapo.fora.pl Strona Główna www.fizjoterapiapo.fora.pl
Strona najlepszej uczelni w Polsce ;-)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zbieram chetnych do notat. PEDIATRII -zjednoczmy się!!!! :)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.fizjoterapiapo.fora.pl Strona Główna -> Świeże wiadomości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pączek




Dołączył: 02 Lip 2008
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:03, 31 Sty 2009    Temat postu: Zbieram chetnych do notat. PEDIATRII -zjednoczmy się!!!! :)

Myślę że będzie fajnie jak w kilka osób zbierzemy się i napiszemy sobie notatki, a potem oczywiście wyślemy na pocztę gmail.com

Moje propozycje:
1. MPD -skromnie ja wezmę to na siebie Wink
2. Przepuklina oponowa ; Przepuklina oponowo-rdzeniowa
3. Dystrofia mięśniowa
4. Ćwiczenia równoważne dla dzieci z problemem pionizacji (np. jakieś na piłce, itp)- wypisać
5. Jakie są nieprawidłowości zachodzą podczas rozwoju dziecka
6. NDT Bobath
7. Vojta
8. Rozwój dzieci (prawidłowości i nieprawidłowości) i jeszcze odruchy w poszczególnych etapach rozwoju.

Trzeba by było opisać to w skrócie: cele, założenia metod; wszelkie rodzaje; leczenie fizjoterapetyczne; wskazania do Bobatch; chamowanie odruchów; a w jaki sposób włączamy prawidłowe; a z vojty to zbytnio nie wiem ...

Jeśli wam by coś jeszcze przyszło do głowy to piszcie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rzeznik




Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 0:23, 01 Lut 2009    Temat postu:

DZIEKI UPRZEJMOŚCI KAROLCI pozwolilem sobie pozyczyc z poczty jej material z MPDz + mały dodatek z ksiażki ,,Mózgowe porażenie dziecięce" Romana Michałowicza.

Mózgowe porażenie dziecięce (Paralisis cerebralis infantum) nie jest jednostką chorobową, ale zespołem wielu objawów, powstałych na skutek uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego (o.u.n.) zwłaszcza neuronu ruchowego w okresie jego rozwoju i dojrzewania.
Częstotliwość występowania MPD u dzieci wynosi 1,5-3 na 1000 urodzeń.

Przyczyny jego występowania są bardzo różne. Najczęściej wymienia się następujące z nich:
Oddziałujące w życiu płodowym urazy brzucha matki, niedotlenienie, przewlekłe choroby matki podczas ciąży, zakażenie płodu, zaburzenie rozwojowe, energia promienista, leki i substancje o działaniu toksycznym, palenie tytoniu i picie alkoholu podczas ciąży.
Okołoporodowe: uraz okołoporodowy, niedotlenienie, wcześniactwo.
Po urodzeniu dziecka: urazy mózgu, niedotlenienie po urodzeniu, zakażenie oun, zapalenie opon mózgowych po urodzeniu, znacznie nasilona żółtaczka noworodka.


Fizyczne skutki mpd.

Podstawowym defektem w mpd jest dysfunkcja narządu ruchu. Przedstawia się ona bardzo różnorodnie ze względu na stopień uszkodzenia aparatu ruchowego.
Stopień uszkodzenia w dużej mierze warunkuje funkcjonowanie dziecka, osiągnięcie samodzielności w poruszaniu się i samoobsłudze oraz zdolność do podjęcia nauki szkolnej.
Od dysfunkcji narządu ruchu zależy również dalszy rozwój dziecka.

TYPY M.P.D.z.

Typ choreoctetotycmy (pozapiramidowy)
Występuje rzadziej. Podłożem tego zespołu są uszkodzenia anatomiczne w ciele piaskowanym, w podwzgórzu. "w jądrze czerwiennym oraz w istocie siateczkowatej. W następstwie tych zmian występuje niezborność
i nadmiar ruchów przy obniżeniu napięcia mięśniowego i zaburzenia mowy. Nadmiar ruchów — hyperkinesis — występuje w formie ruchów pląsawiczych, kurczów mięśniowych, tzw. „tików", mioklonii, drżeń i ruchów atetotycznych. Ruchy atetotyczne są powolne, leniwe, dotyczą obwodowych części kończyn. Polegają one na powolnym narastaniu -wyprostowania kończyn. A jednoczesnym przybieraniu dziwacznych pozycji, które po krótkim czasie nagle znikają i wracają z powrotem. Ruchy pląsawicze są pozbawione jakiejkolwiek koordynacji. Ustają we śnie lub w spoczynku, a nasilają się w stanach niepokoju i podczas wysiłku, Na twarzy obrazuje się nadmiar ruchów mimicznych, doprowadzających do wystąpienia grymasów. Uspokojenie się ruchów w jednej części ciała -wyzwala ich pojawianie SIĘ
W innej. Odruchy zwykle nie są wzmożone.

Typ ataktyczny.
Ten typ choroby jest pochodzenia móżdżkowego, i występuje rzadko. Cechuje się trudnościami w utrzymaniu równowagi, nie skoordynowaniem ruchów oraz oczopląsem. Odruchy są przeważnie w normie, samodzielne stanie lub chodzenie jest przeważnie niemożliwe, dodatkowe zaburzenia czynności jak: bezwład ruchowy, stany stężenia mięśni oraz drżenia pogarszające zasadnicze upośledzenie.

Typy spastyczne: ( niedowłady spastyczne poszczególnych układów ruchu)
· kręgosłup – boczne wygięcie kręgosłupa na tle niedowładu, spotyka się głównie w niedowładach jednostronnych.
· Łokieć i przedramię – zgięciowy przykurcz łokcia powstaje w wyniku niedowładu kurczowego mięśnia 2-głowego i ramiennego. Dochodzi do przykurczu przedramienia w nawróceniu.
· Ręka – typowy przykurcz w zgięci dłoniowym nadgarstka, oraz ulnaryzacja.
· Biodro – przywiedzenie, zgięcie oraz skręcenie ku wewnątrz stawu biodrowego.
· Kolano – najczęściej w zgięciu, w wyniku przykurczu zginaczy podudzia.
* Stopa – typowa to stopa końska, ewentualnie czasami końsko-szpotawa.

Można wymienić również postać mieszaną, w której przeplatają się wymienione objawy.
W mpd oprócz zaburzeń ruchowych możemy wyróżnić również zaburzenia współtowarzyszące:
Padaczka
Zaburzenie rozwoju funkcji wzrokowych
Zaburzenie słuchu
Zaburzenie mowy
Zaburzenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Zaburzenia schematu ciała
Zaburzona lateralizacja i lateralizacja skrzyżowana -na skutek braku ustalenia u dziecka dominacji jednej z rąk, lub ze względu na występowanie lateralizacji skrzyżowanej, pojawiają się zaburzenia w pisaniu, trudności w rysowaniu i odtwarzaniu wzorów oraz znaków graficznych. Tempo pisania dziecka jest bardzo powolne.
Zaburzenia orientacji w przestrzeni.




Usprawnianie i jego zasady.
Istotą usprawniania dzieci z mpd jest wielokierunkowa stymulacja wszystkich zaburzonych sfer rozwojowych. Przy ustalaniu programu usprawniania bardzo ważna jest ocena poziomu dojrzałości dziecka, określenie czy będzie ono w stanie wyuczyć się poszczególnych czynności. Usprawnianie przebiega dwutorowo: ruchowe i psychopedagogiczne.
W usprawnianiu ruchowym oddziałuje się na ustrój za pomocą ruchu biernego i czynnego. Oddziaływanie psychopedagogiczne zmierza do adaptacji społecznej, poprzez zajęcia, które usprawniają zaburzone funkcje i zaspokajają potrzeby emocjonalne.
Postępowania usprawniające dla dzieci i młodzieży z mpd wymaga przestrzegania podstawowych zasad:
Zasada posługiwania się w usprawnianiu ruchami łącznymi
Zasada następstwa rozwojowego (od pozycji niskich do wysokich). W świetle tej zasady usprawnianie musi brać pod uwagę poziom rozwoju dziecka nie zaś wiek.
Zasada usprawniania według kolejności (od głowy w kierunku dolnej części ciała, od bliższych do dystalnych części ciała, od większych grup mięśniowych do mniejszych
Zasada torowania (torowanie ruchów skrętnych między barkami a miednicą celem przełamania sztywności ciała i normalizacji zachowań ruchowych)
Zasada wyrównywania zaburzeń rozwoju psychicznego np. duże znaczenie przy zaburzeniach mowy i dla jej prawidłowej nauki ma słowny opis czynności wykonywanych ćwiczeń.
Zasada wzajemnej korelacji (korelacja między rozwojem psychoruchowym a umiejętnościami związanymi z jedzeniem, mową, pisaniem, samoobsługa.
Zasada doskonalenia każdej osiągniętej pozycji doskonalenie osiąganych pozycji drogą powtarzania drobnych lub większych wychyleń ciała w różnych kierunkach celem dostosowania poszczególnych części ciała do zmienionych sytuacji.
Zasada stopniowania trudności – uwzględnianie możliwości rozwojowych dziecka, ale bez przesadnego ułatwiania mu ruchu.
Zasada wczesnego usprawniania przystąpienia do usprawniania już w okresie wczesnodziecięcym celem zapobiegania tworzenia się u dziecka deformacji anatomicznych i utrwalonych nieprawidłowości ruchowych.
Zasada całodziennego usprawniania całodzienna opieka oraz pielęgnacja związana z usprawnianiem i wychowaniem.
Zasada przestrzegania zasad pedagogicznych. Zasada podkreśla wagę oddziaływania wychowawczego. Ta zasada powinna być wcielana w życie mimo wielu trudności i niedogodności, jakie napotkają dzieci z mpd i ich rodzice.



Metody usprawniania dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym.

Metoda Phelpsa
Metoda ta zakłada, że każde dziecko, bez względu na predyspozycje intelektualne jest zdolne do opanowania podstawowych czynności takich jak samodzielne spożywanie posiłków, ubieranie się, chodzenie, wstawanie itp. obecnie elementy metody Phelpsa można zastosować w kompleksowym usprawnianiu. Szczególnie przydatne są urządzenia Phelpsa: stoły pionizacyjne, foteliki i balkoniki ułatwiające dziecku przyjęcie prawidłowej skorygowanej pozycji. Pomagają one utrzymać równowagę, zapewniają prawidłowe zgięcie bioder, stanowią pomoc podczas zajęć manualnych.

Metoda Bobathów
Punktem wyjścia w tej metodzie jest ocena wzorca ruchowego dziecka oraz występowanie nieprawidłowych reakcji odruchowych. Usprawnianie powinno rozwijać odruchy odpowiednie dla danego etapu fizjologicznego człowieka oraz hamować odruchy patologiczne przetrwałe. Zaleca się stosowanie ułożeń hamujących. Technikę usprawniania w metodzie Bobath ułatwiają trzy sfery wspomagania, umożliwiające kształtowanie automatycznych ruchów czynnych. Do tych sfer zalicza się: technikę wspomagania przez głowę, wspomaganie za obręcz kończyny górnej, wspomaganie za obręcz kończyn dolnych. Zastosowanie w terapii ma piłka Bobathów. Terapia ta jest trudna i czasochłonna, ale przynosi efekty zwłaszcza, jeśli jest rozpoczęta wcześnie.

Metoda Vojty
Metoda nawiązuje do mechanizmu pełzania i zawiera w sobie zestaw ćwiczeń wywołujących odruchy pełzania i obracania. Założeniem jej jest torowanie, czyli pobudzanie pól koordynacyjnych w oun w celu utrwalenia prawidłowego ruchu. W technikach metody pojawia się stabilizacja takich ułożeń dziecka by podczas ćwiczeń poszczególna kończyna lub głowa pozostawała wolna, wykonując oczekiwany ruch. Dlatego w terapii z dzieckiem stosuje się różnego rodzaju uciski i opory uzyskując w ten sposób odpowiednie ruchy. Ćwiczenia prowadzone są cztery razy dziennie po 20-30 minut również w warunkach domowych.


Hipoterapia służy miedzy innymi skorygowanej postawie oraz regulacji napięcia mięśniowego poprzez przyjmowanie pozycji rozluźnienia. Uważa się że wzorzec ruchowy dziecka siedzącego na koniu odpowiada ruchom konia w stępie. Następują tu naprzemienne ruchy wychylenia i prostowania miednicy, ruchy ciała w przód i tył oraz lekki ruch rotacyjny całego kręgosłupa. Zajęcia te stabilizują i wzmacniają wzmożone napięcie mięśniowe.
Przeciwwskazaniem jest utrwalony przykurcz mięśni przywodzicieli uda, strach dziecka przed koniem, padaczka. Hipoterapia wpływa również na sferę psychospołeczną dziecka.



Fizykoterapia stanowi rolę pomocniczą w usprawnianiu dzieci z porażeniem mózgowym. Mają tu zastosowanie: balneoterapia, parafinoterapia i masaż leczniczy.
Balneoterapia a w niej okłady borowinowe, które powodują przekrwienie naczyń powierzchniowych i głębokich powodując rozluźnienie mięśni i tkanki łącznej; baseny z wodą solankową i cieplną; wody mineralne wykorzystywane do kąpieli, wziewań i kuracji pitnych.

Parafinoterapia
Okłady z parafiny możemy zastosować przed ćwiczeniami redresyjnymi

Masaż leczniczy działający rozluźniająco ma duży wpływ na obniżenie spastyczności, usunięcie zmęczenia i wprowadzenia w stan relaksu.

W rehabilitacji dzieci i młodzieży z porażeniem mózgowym oprócz opracowanych przez lekarzy i naukowców metod stosujemy podstawowe formy terapii takie jak ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, równoważne czy ćwiczenia w wodzie. Czasami wymagane jest zastosowanie pomocy ortopedycznych takich jak: stabilizatory, balkoniki, łuski do pionizacji, foteliki korekcyjne itp.
Terapia w mpd powinna rozpocząć się możliwie najwcześniej, powinna być indywidualnie dobierana i przede wszystkim kompleksowa tak, aby wpływać na wszystkie zmysły i sfery zarówno ruchowe jak i emocjonalne dziecka, które są zaburzone.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eVe




Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 0:39, 01 Lut 2009    Temat postu:

Vojte i Bobath wyslalam jakis czas temu na gmaila!!! Rozwój dzieci (prawidłowości i nieprawidłowości) i jeszcze odruchy w poszczególnych etapach rozwoju - to też wysyłałam...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wieskoz




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 1:18, 01 Lut 2009    Temat postu:

nadgorliwcy malo wam na dzisiaj do spania skoro pić się wam nie chce ani sredniej statystycznej liczebności narodu podnosić SmileSmile a od rana po odstresowanej nocy praca będzie szła az miło Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wieskoz




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 1:45, 01 Lut 2009    Temat postu:

Ćwiczenia równoważne dla dzieci to już inwencja twórcza każdego
Można rozpocząć od kulania dziecka z boku na bok następnie położyć dziecko na piłce i trzymając za nóżki kulać je w przód aż dotknie rączkami podłoża i z powrotem, sprowadzić dziecko do klęku z podporem o piłke. Jak idzie na czworakach to mu taki spacer utrudniać wybijajac go z rytmu,przeszkadzając mu w tym, posadzić na piłce i delikatnie ją odbijać (trzymając jednocześnie malucha za pupcie ) by maluch miał możliwość minimalnego unoszenia się, jeśli mały chodzi to można wykorzystać dysk wypełniony powietrzem, na którym może postać, przeprowadzać go przez mały tor przeszkód z pianki, po piłeczkach itp. Dalej to już kwestia wyobraźni T. Jeśli dziecko jest troszkę starsze bardzo fajnie działa pająk.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pączek




Dołączył: 02 Lip 2008
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:38, 01 Lut 2009    Temat postu:

BARDZO ŁADNIE, szybko zaczeliśmy:
Może pobijemy rekord 1572 wejść Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eVe




Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 12:48, 01 Lut 2009    Temat postu:

Skanuje notatki z przepukliny oponowo rdzeniowej i Dystrofii mięśniowej, zaraz wrzuce je tutaj

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rzeznik




Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:26, 01 Lut 2009    Temat postu: .

Co do przepukliny oponowo rdzeniowej proponuje :


Przepuklina oponowo-rdzeniowa jest zaburzeniem zamknięcia kanału kręgowego powstałym w procesie tworzenia się u płodu struktur rdzenia kręgowego i kręgosłupa. Dzieje się to w trzecim tygodniu życia zarodkowego. Rozróżniamy przepukliny okolicy szyjnej, piersiowej, lędźwiowej i krzyżowej. Jest to złożona wielosegmentowa wada dotycząca rdzenia kręgowego, wychodzących z niego nerwów rdzeniowych i osłon: opon mózgowo-rdzeniowych, kręgów kręgosłupa, mięśni, tkanki podskórnej, skóry.

Wadzie towarzyszą zaburzenia przewodzenia bodźców nerwowych od struktur centralnych na obwód ciała – do mięśni, skóry, narządów wew., zaburzona jest także droga od zewnątrz do OUN.
W zależności od stopnia nasilenia wady wyróżnia się:
· rozszczep kręgosłupa – przepuklina pokryta skórą
· przepuklina oponowa – worek przepuklinowy zbudowany z opony rdzeniowej, zawartość worka stanowi płyn mózgowo-rdzeniowy. Przepuklina zwykle pokryta jest skórą, zlokalizowana może być w obrębie kości czaszki (rzadko) lub kręgosłupa
· przepuklina oponowo-rdzeniowa – w worku przepuklinowym znajduje się rdzeń kręgowy i/lub jego korzenie. Pokryta jest zmienioną skórą (ścieńczałą) lub brak jest pokrycia skórnego. W przypadku lokalizacji w obrębie czaszki nazywana jest przepukliną oponowo-mózgową, a zawartość worka oponowego stanowią struktury mózgowia.

W zależności od poziomu ( odcinki okolicy szyjnej, piersiowej, lędźwiowej i krzyżowej) i rozległości uszkodzenia komórek i dróg nerwowych dochodzi do niedowładów lub porażeń mięśni kończyn lub tułowia. W większości przypadków przepukliny dotyczą odcinka lędźwiowego i krzyżowego, wtedy ich objawy stwierdzamy do dolnej połowie ciała.
* mięśnie kończyn dolnych i pośladków są w zaniku i nie umieją się napinać
* napięcie mięśni jest najczęściej obniżone
* ruch czynny w kończynach dolnych jest najczęściej niemożliwy lub znacznie ograniczony.
* może dochodzić do spastyczności kończyn dolnych
* zaburzenia układu kostnego – nieprawidłowe ustawianie stóp i ich zniekształcenie.
* dochodzi do zwichnięć w stawach biodrowych
* skrzywienie kręgosłupa
* dziecko nie posiada czucia w kończynach dolnych brak reakcji na ból, zimno, ciepło
* brak czucia głębokiego.
* problemy z pęcherzem moczowym, odbytem, jelitem grubym w związku unerwienia przez
nerwy uciśnięte

Postępowanie:
W przypadku przepuklin o dużym uwypukleniu worka stosuje się operacyjne zamknięcie, aby zapobiec uszkodzeniu struktur nerwowych, ich podrażnieniu oraz infekcjom.
Dalsze postępowanie opiera się głównie na rehabilitacji ruchowej. Procedury rehabilitacyjne dążą do:
· utrzymania pełnego, biernego zakresu ruchomości stawów;
· zapobiegania deformacjom stawowym, przykurczom;
· przeciwdziałania odleżynom;
· zwiększania zakresu ruchomości stawów;
· wzmacniania siły mięśniowej kończyn nie porażonych oraz siły mięśni tułowia;
· korygowania funkcji oddechowej;
· usprawniania poruszania się i lokomocji – u dzieci z niewielką przepukliną;
· dobór zaopatrzenia ortopedycznego;
· regulacja czynności pęcherza moczowego i końcowego odcinka jelita grubego – należy dążyć do regularnego
wypróżniania;
· edukacja oraz instruktaż rodziny dziecka.


Źródło : 1) Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty - G. Banaszek
2) internet Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ola




Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:30, 01 Lut 2009    Temat postu:

a jaka jest różnica pomiędzy rehabilitacją niemowlaków a dzieci w wieku szkolnym???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rzeznik




Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:34, 01 Lut 2009    Temat postu:

a do czego to pytanie jest na egz? czy tak tylko

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eVe




Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 13:37, 01 Lut 2009    Temat postu:

to pytanie nie jest do egzaminu... Jest to pytanie do zaliczenia u mgr Rogóż-Boguckiej.... masakra

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ola




Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:37, 01 Lut 2009    Temat postu:

tak z ciekawości:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ola




Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:38, 01 Lut 2009    Temat postu:

u rogóż było takie pytanie więc nic nie wiadomo:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eVe




Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 13:40, 01 Lut 2009    Temat postu:

Fuchs nie daje takich pytan... Ona karze opisac cala Vojte, cala Bobath, i np rozwoj w 7 miesiacu - tak mielismy w zeszlym semestrze... wiec pewnie teraz bedzie podobnie tyle ze dojdzie dystrofia albo MPD...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ola




Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:41, 01 Lut 2009    Temat postu:

aha no to super, ale jeżeli ktoś wie to niech napisze, z góry dziękujęSmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.fizjoterapiapo.fora.pl Strona Główna -> Świeże wiadomości Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin